Sökmotoroptimering

Vad är sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering innebär att optimera en webbsida så att den visas så högt som möjligt i sökresultatet vid en sökning på sökord/fraser som är relevanta för webbsidan.

Det är inte ovanligt att sökmotoroptimering blandas ihop med sökannonsering. Om du gör en sökning på Google så ser du ofta ett antal länkar längst upp ovanför det "riktiga" sökresultatet i en ljusorange kub. Dessa platser kan man enbart få om man betalar för att synas här. Detsamma gäller de länkar som kan synas i högerspalten på Google, och det är dessa betalda länkar som ingår i begreppet sökannonsering. Din webbsida skulle däremot kunna hamna bland de länkar som har vit bakgrund i sökresultatet utan att behöva betala något till Google om din sida är sökmotoroptimerad på rätt sätt.

Vi förstår vikten av att synas på Google.

Google har idag ca 88% av marknadsandelarna i världen inom sökmotorbranschen, och för de flesta människor är Google startpunkten när de vill hitta något på nätet. Under 2012 gjordes ca 30-40 miljoner sökningar varje dag på Google i Sverige. Att hamna på första sidan när folk söker på de tjänster eller varor som ditt företag förmedlar är målet för de flesta företag.

När vi bygger sidor så har vi alltid i åtanke att bygga väl strukturerade sidor som Google kan indexera på ett bra sätt. Om man vill satsa hårdare på att synas väl på Google så krävs dock lite mer. Man kan dela in sökmotoroptimering (SEO) i två delar som beskrivs kortfattat nedan.

On-site optimering

On-site optimering innebär att bygga upp en webbsida på ett så strukturerat sätt som möjligt. Man väljer först ut ett antal sökord/fraser som man vill koncentrera sig på. Därefter bygger man upp hemsidan efter detta. Man ser till att titlar, rubriker, texter, länkar o.s.v. är byggda på ett sätt som Google kan förstå. Det är även viktigt att se till att innehållet på sidan är relevant och intressant så att man ökar chansen att andra rekommenderar och länkar till sidan. Gör man detta rätt så har man kommit en bra bit på vägen, men det räcker oftast inte för att hamna på första sidan på Google.

Länkbygge och länkbeten

För att Google ska ranka din sida högt så måste din sida ha många relevanta inlänkar från andra sidor i din bransch. Det finns länkkataloger som man kan lägga upp sin sida på för att få inlänkar, och man kan även kontakta ägare till sidor inom samma bransch för att se om man kan få en länk eller eventuellt byta länkar. Man ska också försöka skapa innehåll som drar till sig uppmärksamhet från bloggare och sociala medier så man får naturliga inlänkar som sökmotorerna gillar.

Sökannonsering (Google Ads)

Google Ads (tidigare Google Adwords) är ett verktyg som Google har utvecklat för att företag själva ska kunna skapa annonser till ett vettigt pris. Som jag beskrev i första stycket på denna sidan så visas googleannonser vid googlesökningar, men alla har vi nog råkat ut för Googles riktade reklam även på andra vanliga webbsidor vid det här laget. Man kanske har vart inne och sökt efter semesterresor på någon resebyrå och därefter så finns det annonser om billiga resor på var och varannan webbsida man besöker. Google är skrämmande bra på att hålla koll på vad folk är intresserade av och många sidor använder sig av deras reklam. Sätter man upp Google annonsering på rätt sätt så finns det många potentiella kunder att hitta till ett bra pris. Vi hjälper er skapa annonser och sätta upp ett Google Ads konto om ni vill börja göra reklam över Googles nätverk.

Kontakta oss för en genomgång om hur vi kan hjälpa er webbsida synas bättre på Google.